חוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987 | עיקרי החוק

חוקים נוספים בדיני עבודה

חוק הגנת השכר

חוק שעות עבודה ומנוחה

חוק חופשה שנתית

חוק עבודת נשים

חוק פיצויי פיטורים

חוק שוויון הזדמנויות

 

חוק שכר מינימום, תשמ"ז-1987

חוק שכר מינימום קובע את גובה שכר המינימום בישראל, את הזכאים לקבל שכר מינימום. אילו רכיבי שכר יבואו בחשבון לעניין שכר המינימום, על מי חלה חובת תשלום שכר המינימום, (קבלן כוח אדם/מעסיק בפועל), חובת הצגת מודעת שכר מינימום, איסור התנייה על שכר המינימום ועוד.

שכר המינימום בישראל נכון לתאריך 01.07.2016 עומד על סך של 25.94 ₪ לשעת עבודה.

השכר היומי, במקרה בו שבוע העבודה במקום העבודה הוא בן 5 ימים, עומד ע"ס 222.692 ₪ ובמקרה בו שבוע העבודה בן 6 ימים, יעמוד שכר המינימום היומי ע"ס 193 ₪. שכר המינימום החודשי לעבודה של עד 43 שבועיות, עומד על סך 4,825 ₪.

מי זכאי לשכר מינימום?

פנייה אל עורך דין דיני עבודה

על פי חוק שכר מינימום, כל עובד המועסק במשרה מלאה, זכאי לקבל שכר עבודה שלא יפחת משכר המינימום החודשי, היומי או השעתי.

מי שמועסק במשרה חלקית, זכאי לשכר מינימום לפי חלקיות משרתו.

איזה רכיבי שכר יש לכלול בשכר המינימום?

בשכר המינימום כלול שכר יסוד או שכר משולב, תוספת יוקר (אינפלציה), אם היא לא כלולה בשכר המשולב, ותוספת קבועה שמשולמת לעובד בגין עבודתו.

אילו רכיבי שכר אינם כלולים בשכר המינימום?

בחשבון שכר המינימום לא יובאו בחשבון: תוספת משפחה, תוספת ותק, תוספת בגין עבודה במשמרות, פרמיות שונות, משכורת 13, מענקים על בסיס שנתי, והחזרי הוצאות, לרבות הוצאות כלכלה, אש"ל ונסיעות שמשלם המעסיק.

פנייה ללא התחייבות לעורך דין דיני עבודה

זכות לשכר מינימום לעובד שמועסק דרך חברת כוח אדם

במקרה בו חברת כוח האדם המעסיקה את העובד לא שילמה שכר מינימום, עומדת לעובד הזכות לדרוש את תשלום השכר על פי החוק גם מהמעסיק בפועל שאצלו הוא מועסק.

לשם כך עליו לדרוש בכתב מקבלן כוח האדם את תשלום שכר המינימום, למסור למעסיק בפועל הודעה בכתב כי דרש מקבלן כוח האדם את שכר המינימום והקבלן לא שילם לו את השכר המגיע לו עד 21 יום מיום שמסר את ההודעה.

חובת הצגת מודעת שכר מינימום

חוק שכר מינימום מטיל על מעסיק חובה להציג במקום העבודה, במקום בולט לעין, מודעה ובה מפורטים עיקרי זכויות העובד על פי חוק שכר מינימום.

להורדת מודעת שכר מינימום לתלייה במקום העבודה לחצו כאן

הקנס על אי הצגת מודעת שכר מינימום נקבע בחוק הגנת השכר ועומד כיום על סך של בין 2,550 ₪ לסך של 5,110 ₪.

פיטורים בגלל תביעה או דרישה לשלם שכר מינימום

חוק שכר מינימום אוסר על פיטורי עובד או פגיעה בעובד, בין בשכרו, בין בקידומו בעבודה או פגיעה בתנאי עבודתו בעקבות תלונה או תביעה שהגיש על עבירה על חוק שכר מינימום או שסייע לעובד אחר להגיש תלונה או תביעה בגין הפרת החוק.

המעסיק לא רשם את שעות העבודה ובפועל קיבלתי פחות משכר מינימום

בתביעת עובד נגד מעסיקו נטל ההוכחה להוכחת תשלום שכר מינימום מוטל על המעסיק במידה והמעסיק אינו מציג רישום של שעות העבודה אם הוא מחוייב לרשום אותן על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, או אם לא מסר לעובד תלוש שכר או אם לא ציין בתלוש השכר את ערך השעה המשולם לעובד בגין שעת עבודה.

אם סיכמתי עם המעביד על שכר נמוך יותר משכר המינימום, האם אוכל לתבוע?

מעסיק או עובד אינם יכולים לסכם ביניהם ולהתנות על תשלום שכר הנמוך משכר המינימום כפי שהוא מעודכן מעת לעת ע"י משרד הכלכלה.

מהו העונש או הקנס על אי תשלום שכר מינימום?

אי תשלום שכר מינימום לעובד עלול להוביל למאסר של שנה או תשלום קנס על סך כספי של 17,870 ₪ עד 35,740 ₪ לכל הפרה.

הקנס למעסיק בפועל כשהעובד הועסק על ידי חברת כוח אדם הוא מאסר של עד 6 חודשים או מחצית מהקנסות בהעסקה ישירה ובלבד שהעובד דרש בכתב מקבלן כוח האדם תשלום שכר מינימום ויידע את המעסיק בפועל על כך או שמפקח עבודה הודיע על כך למעסיק בפועל או שהוגשה תובענה נגד קבלן כוח האדם ונגד המעסיק בפועל.

אחריות מנהלים

במידה והופרו הוראות חוק שכר מינימום על ידי תאגיד ניתן להאשים בעבירה כל אדם שהיה מנהל פעיל, שותף או פקיד באותו תאגיד אלא אם יוכיח כי העבירה נעברה שלא בידיעתו ושעשה כל שבידו להבטחת ביצוע הוראות חוק שכר מינימום.